zondag 27 maart 2016

Een stoere retro jongensfiets - DIY



Stel: je hebt een dochter. En die dochter ademt en denkt roze.
En ze rijdt - uiteraard en geheel logisch - met een roze fiets.
Stel: na de roze dochter komen 2 zonen, waarvan de oudste stoerder is dan de gemiddelde Harley Davidson motard (of dat zelf denkt althans).

De roze dochter is de roze fiets ontgroeid, en stapt over op een groter exemplaar.
De stoere zoon heeft nood aan een grotere fiets, om naar school te fietsen (nog 2 weken en hij mag naar de peuterklas, spannend!).



Dan heb je 4 opties:
  • De stoere zoon fietst op de roze fiets, met het risico dat hij dat zelf niet zo leuk vindt (roze isse Norah #sadface)
  • Je koopt een nieuwe fiets van de betaalbare klasse, met het risico dat de keuze bestaat uit een fiets van Spiderman of eentje van Cars
  • Je koopt een nieuwe fiets, zo'n prachtig retro exemplaar, met het risico dat de portefeuille tegenwerkt én dat je naar Nederland moet rijden (het aanbod mooie kinderfietsen in België is nogal beperkt)
  • Je maakt van de roze fiets een stoere retro jongensfiets

Ik ging voor de laatste optie. Uiteraard, anders zou dit een saai bericht zijn. ;-)

pimp your bike fiets omtoveren Eigenlijk heb ik niet zo heel erg veel ingrepen gedaan. Mijn technische kennis van fietsen is zo goed als nul, dus aan de structuur heb ik niets veranderd. Maar met een paar simpele ingrepen toverde ik de fiets om van fancy roze naar retro black.

Wat ik deed:

  • Ik haalde alle meisjesfrullen van de fiets. Een bel met hartjes en een roze toetertje zijn uit den boze.
  • De hele fiets werd mat zwart gespoten. Ik gebruikte Motip Primer Matt black om een eerste laag te geven, en gaf de 2e laag met gewone Motip Matt black. Ik twijfelde even of ik het plastic wel goed zou kunnen spuiten, maar dat ging zonder problemen. Het is mooi dekkend en het gaat er niet af (of nu toch nog niet. Geen idee of er binnenkort roze gebruiksporen tevoorschijn komen.)
  • Ik overtrok het zadel met bruin leder. Dit is geen must uiteraard. Het zadel was zwart, dus dat kon gerust zo blijven. Maar aangezien ik een ferme boon heb voor retro fietsen, MOEST daar een bruin lederen zadel op komen. Hieronder leg ik uit hoe ik het zadel maakte. Daar is toch een klein beetje naai-ervaring voor vereist.
  • De fiets werd afgewerkt met een rieten mandje (handig om het fietsslot in te leggen. Bij Norah deed ik het slot rond het zadel, maar dan wreef ze er constant tegen met haar benen als ze fietste), een blauwe toeter en lederen sterretjes. Hierin kan je zo ver gaan als je zelf wil: stickers plakken, zelf beschilderen, effen laten...






Het zadel

Om het zadel te overtrekken, heb je eerst een patroon nodig van het originele zadel.
Dat lijkt moeilijker dan het is.

Begin met het hele zadel vol te kleven met papiertape, en teken de naden er op die je wil. Volledig effen (zonder naden) laten kan niet, want daarvoor is de vorm van het zadel niet strak genoeg, tenzij je met superrekbare stof werkt.
Zet jouw naden op goed gekozen plekken, zodat de vlakken die je overhoudt niet te veel 'welvingen' meer bevatten.

Snij met een mesje op alle naden die je tekende en plak de tape-vlakken op papier.
In principe zijn dit jouw patroononderdelen, maar om het geheel wat 'gladder' te maken, teken je best de onderdelen nog eens opnieuw, met een mooie vloeiende lijn, en zorg je er voor dat het geheel symmetrisch is (tenzij je voor asymmetrische naden gaat natuurlijk.)

Vergeet niet overal 5mm bij te tekenen voor de stiknaad.
Snij jouw delen uit in stof of (nep)leder. Ik koos voor echt (ecologisch gelooid) leder. Het nadeel daarvan is dat het stug is en niet meerekt. Voor een goeie pasvorm kan je je dan geen fouten in het patroon veroorloven. Ik zou dus iedereen aanraden om te kiezen voor leder die rekt (indien je een stikmachine hebt die leder aankan) of voor nepleder of rekbare stof te gaan. Dan worden fouten in het patroon gewoon weggewerkt op het moment dat je het rond het zadel trekt.
Et voilà: stik het geheel aan elkaar.
Typisch aan die retro zadels is de dubbele stiknaad, langs elke kant van de naad. Zeker doen dus! :-)
Ik naaide de hoes een beetje vast met de hand, onderaan het zadel.

Nu kan Rube in stijl naar school fietsen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten