zaterdag 7 mei 2016

moederdag

'Mamaaaa, ik hou van jou, van hier tot aaaan de zon' zingt Norah.
'Vandaag is het een heel speciale dag voor de mama's!' zegt ze enthousiast.
'Nu moet jij in bed blijven liggen, en wij moeten stilletjes opstaan omdat wij 'voor de verrassing' ontbijt op bed gaan doen!'

Toegegeven: eigenlijk is het pas morgen moederdag. Maar morgen ga ik op zwier met een dubbel dozijn andere moeders, en neem ik enkel ons jongste spruitje mee. Om ons toch een hele dag in feeststemming te gunnen, verplaatsten we moederdag. Die vrijheid gunnen we onszelf.

Ondertussen wordt het wat rumoeriger in bed. De drie kinderen zijn al net iets wakkerder dan de-papa-die-naar-de-bakker-zou-gaan. Bovendien moeten ze ineens allemaal tegelijk kaka doen. Zo gaat dat, op zaterdagmorgen om 7u, als mama mag blijven liggen. Dus sta ik mee op.

De plannen worden gewijzigd. Het ontbijt op bed wordt een ontbijt op verplaatsing. Zo eentje met alles er op en er aan, op een feestdag mag dat wel.
En we gaan met de bakfiets, wat al een uitstap op zich is.
Daar aangekomen blijkt er echter enkel nog plaats te zijn voor 2 personen. Een tafeltje waar je als jong koppel - zonder behoefte aan persoonlijke ruimte - perfect aan past. Tegenwoordig heeft ons gezin net iets meer plaats nodig dan dit. Dus noodgedwongen passen we de ontbijtplannen weer aan.

En soms heb je ongepland de beste ideeën. We kopen ontbijt, dat we picknick-gewijs gaan opeten bij mijn oma.
Voor onze kindjes is deze moederdag dus écht een moederdag. Want hier zitten we: op de bank bij de moeder van de moeder van hun moeder. En terwijl de moedervandemoedervandemoeder ons rijkelijk voorziet van koffie en melk, halen de kindjes hun pakjes boven.
Norah vertelt haar - best wel lange - gedichtje in één adem. Apetrots laat ze zien wat ze gemaakt heeft.
Rube kijkt heel verwonderd als ik zijn versje voorlees. Alsof het de eerste keer is dat hij het hoort. En hij is oprecht verrast als ik zijn pakje openmaak.

Moederdag is anders vandaag.
Voor het eerst gaat het traditionele moederdagontbijt in het ouderlijke huis niet door.
Voor het eerst mag ik cadeautjes ontvangen, zonder er te mogen geven.
Voor het eerst ben ik een moeder zonder moeder.

Terwijl ik de pakjes zorgvuldig weer in veiligheid breng, zitten 3 paar mooie oogjes me bewonderend aan te kijken.

Voor het eerst op moederdag is ons gezinnetje zo mooi als nu.

Ik voel me moederder dan ooit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten